Fröhes neues jahr!

4 februari 2016 - Wesseling, Duitsland

Hallo leute,

De laatste post is inmiddels alweer van een tijdje terug. Het nieuwe jaar is intussen ingeluid en ligt er een op veel gebieden uitdagend jaar in het vooruitzicht. Daarnaast hebben we in de weekenden ook wat tijd gehad om Bonn en Keulen wat verder te ontdekken. Daarnaast hebben we ook alweer wat bezoekjes gehad.

Na 5 weken wachten kon ik (Leon) ook eindelijk aan het werk op 4 januari. Het moment waar ik zo naar uitgekeken had. Even wat vrije tijd om rustig te wennen aan het leven hier is wel lekker maar op een gegeven moment ging het wel heel erg kriebelen om aan de slag te gaan. Eindelijk dus beginnen met werken waarvoor je al die jaren gestudeerd hebt.

Inmiddels zijn er alweer bijna 5 werkweken voorbij en ben ik alweer aardig ingeburgerd in de praktijk. Zo druk en chaotisch als het bij judith was in het begin, was het bij mij niet. Zo had ik de mogelijkheid om rustig aan te wennen aan het Duitse zorgstelsel en de hele dag duits praten. Dit alles gaat eigenlijk heel goed en patiënten vinden het leuk om te horen waar je vandaan komt en wat je achtergrond is. Daarnaast vinden onze collega's het ook leuk om wat Nederlands te leren. Het is dan grappig om te horen dat veel klanken in het Nederlands voor de Duitsers niet zo makkelijk uit te spreken zijn. Verder vinden ze ons accent wat we hebben 'gans Süβ'.

Afgelopen vrijdag had ik met collega's uit Bonn het eerste werkuitje. We hebben lekker gebowld met het hele team. Het was leuk om de collega's ook buiten de werkvloer wat beter te leren kennen. Het was dus een geslaagde avond en hoewel de bowl kwaliteiten hier en daar te wensen over kon dat de pret niet drukken.

Voor mij(judith) begint het al lekker te draaien. Er zijn veel patienten die graag weer bij me terug komen waar door ik erg volgepland sta met einzeltheraphie oftewel patienten een op een behandelen. Daarnaast heb ik ook wegens een operatie van een collega de stagiaire overgenomen wat natuurlijk komisch is aangezien ik hier nog geen twee maanden werk ha-ha! Vorige week is er een docent de stagiaire har opleding geweest om te bespreken en te bekijken hoe ze het doet,  De leidinggevende zei van te voren:" dat duurt maar twee uurtjes hoor judith, waarvan de docent een uur met je wil praten". Ik heb het allemaal maar op me af laten komen!

Inmiddels hebben we ook wat bezoekjes gehad in de weekenden. Zo zijn we het nachtleven van Keulen ingedoken waar we bier gedronken hebben in een brauhaus en een dansje gewaagd in een nachtclub in het centrum van Keulen. Daarnaast hebben we ook het meer culturele Bonn wat verder ontdekt waar we het Museum der Deutsche Geschichte bezocht hebben. Dit is een interessant museum over de roerige moderne geschiedenis van Duitsland.

Morgen avond stappen we op Keulen Hauptbahnhof in de ICE die ons voor een lang weekend naar ons Heimatland brengt. Ondanks dat het ons goed bevalt hier in Duitsland is het toch leuk om weer even terug naar Nederland te kunnen om familie en vrienden weer even te zien.

Für jetzt ein schöne tag noch und bis bald!

Tschüss zusammen

1. Tantal:
    4 februari 2016
    Foute avond in Keulen, check. Leuk geschreven weer, tot zaterdag! X
  2. Dick en Cobi:
    5 februari 2016
    Leuk verhaal. Fijn om te horen dat jullie het naar je zin hebben.
    Enne kijk wel een beetje uit met dat nachtleven in Keulen hé.
  3. Rob en Bianca:
    5 februari 2016
    Goed om te lezen dat het zo goed gaat! Dus de Duitse bieren zijn goedgekeurd? Mooi verhaal weer! Tot snel!