Ons Duitse avontuur is van start!

15 december 2015 - Wesseling, Duitsland

Ons Duitse avontuur is van start gegaan! Op deze blog gaan wij onze ervaringen met jullie delen. Zo kunnen jullie op de hoogte blijven van onze belevenissen hier in Duitsland. Waar wij beide voor dezelfde werkgever (gaan) werken alleen doet Judith dat in Keulen-Rodenkirchen en ik per 04.01.2016 in Bonn.

Een kleine drie weken geleden zijn wij in de auto gestapt en hebben wij Nederland achter ons gelaten. Op 01.12,2015 hebben wij de sleutel gekregen van ons appartementje, of zeg maar gerust penthouse. Met ruim honderd vierkante meter tot onze beschikking hebben we over ruimte niks te klagen. Gelukkig was op onze eigen spullen na alles al geregeld wat betreft keuken, verven, vloeren etc, In Duitsland is het namelijk niet gebruikelijk dat er al een keuken geïnstalleerd is in het huis. Die moet je vaak zelf aanschaffen en er ook weer uit halen als je verhuist. Voor ons was het dus mooi dat de keuken er al in zat. Wij zullen binnenkort nog wat foto,s van onze nieuwe stek uploaden, zodat jullie een beetje een beeld hebben bij waar we het over hebben.

Op dezelfde dag als we de sleutel gekregen hebben moest Judith ook gelijk beginnen met werken in Keulen. Het was in het begin allemaal een beetje spannend maar het is goed gegaan. Inmiddels is zij alweer twee weken aan het werk en bevalt het haar goed. Hier en daar nog wat wennen aan de Duitse taal maar over het algemeen is het heel goed te doen. Sommige uitspraken die ze hier in het Duits hebben worden in Nederland iets anders opgevat. Toen een collega aan Judith vroeg of zij 'Schön al klar kommt'' moest zij wel even lachen. Die collega trouwens ook toen ze hoorde wat daar in het Nederlands onder verstaan wordt. Zo leveren Duitse uitspraken regelmatig grappige situaties op en vice versa.

Vorige week ook nog even een uitstapje naar Amsterdam gemaakt om mijn diploma in ontvangst te mogen nemen. Ook ik ben nu officieel fysiotherapeut en kan ik aan de slag.  Ik zal nog even een paar weken door moeten komen maar met de drukke december maand gaat dat wel goed komen.

Voor nu houden wij het kort maar in de komende weken zullen wij wat uitgebreider ingaan op onze eerste ervaringen hier in Duitsland.

Tschüss

1. Reislogger:
    15 december 2015
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Dick en Cobi:
    15 december 2015
    Leuk hoor zo'n blog. Ik ga jullie volgen :-)
  3. Patrick den Hertog:
    Klinkt goed allemaal! Heel veel plezier en succes!! Groet, Patrick
  4. Vicky:
    16 december 2015
    Leuke eerste blog :) Veel plezier in Deutschland! En tot over een week alweer met kerst ;)
    Liefs Vicky
  5. Denise en Bart:
    Leuk! We gaan jullie volgen

Liefs uit Lisse
  6. Saskia:
    16 december 2015
    Leuk om jullie belevenissen te lezen! Veel plezier en succes met jullie baan, we blijven jullie volgen!
    Groetjes, Erik, Saskia en Lize
  7. Rob en Bianca:
    16 december 2015
    Leuk hoor! We gaan jullie volgen! Mooi appartement zeg! Jullie zitten er goed bij!
  8. Tantal:
    Ik mis wat blauws op de foto's ;-) Tot volgende week! X
  9. Rianne:
    16 december 2015
    Dat ziet er gezellig uit! Veel succes!
  10. Joost:
    16 december 2015
    Allereerst van harte gefeliciteerd. Jullie beginnen 2016 met een wel hele goede start. Wat hebben jullie leuke woonruimte, dat is lekker wonen en leuk thuiskomen voor de komende jaren. Veel succes jullie allebei met jullie baan, en we zijn benieuwd naar de verdere verhalen.
    Groetjes van ons, en fijne dagen met een gelukkig 2016.
    Joost en Mandy
  11. Miriam:
    Heej Judith en Leon,
    Poeh heej, wat een stoere mensen zijn jullie toch om deze bijzondere uitdaging aan te gaan. Het zal jullie vast heel veel moois brengen. Met een lach en af en toe misschien een traan heerlijk ontdekken. Wens jullie heel veel geluk en plezier toe. Lees graag jullie verhalen.
    Warme groetjes,
    Miriam
  12. Piet en Willy:
    22 december 2015
    Hoi Judith en Leon,
    Fijn dat de verhuizing zo goed gegaan is !!
    Wij hopen dat jullie daar een hele fijne tijd hebben!
    Marcel gaat vandaag naar de kerstmarkt in Keulen rijden...jullie zitten lekker dichtbij!
    Tot gauw! En fijne feestdagen!
    Leuk om jullie verhaal te lezen!
    Groetjes, Piet en Willy
  13. Pieter en Yvonne:
    24 december 2015
    Leon en Judith.
    Wat ontzettend leuk het verhaal en de foto's. Jullie nieuwe huisje ziet er gezellig uit.
    Wij wensen jullie heel veel succes in Duitsland.
    Fijne feestdagen en een spetterend 2016.
    Groetjes van Pieter, Yvonne, Niek en Marit.
  14. Kees en Laura:
    24 december 2015
    Judith en Leon,

Heel veel succes in Duitsland!
    Fijne kerstdagen en een heel gezellig 2016.
    Groeten Kees en Laura
  15. Ome Judith en tante Léon:
    5 januari 2016
    Super bedankt voor de lieve berichten, leuk om van jullie te horen! Leuk dat jullie ons ook volgen kees en laura! Snel weer een nieuwe post over leons eerste werkdag!